2010-10-12

Läges-rapport

Ber om ursäkt att jag åter igen har blogg-skolkat lite igen.
Lite mycke nu och då är det bloggen som får på foten.
*
Jag är jätte-tacksam för att butiken rullar och går
och att jag har möjlighet att fortsätta min verksamhet.
Trivs så otroligt bra här och älskar varje dag som
jag får vara här..........
Var såååå jäkla nervös när jag startade butiken.
Många frågor surrade runt i huvudet:
-Kommer det att funka, kommer jag att klara det?
-Kommer jag att kunna försörja mig på det här?
***
Att jag säljer kök samtidigt som jag har butiken,
är jag väldans tacksam över att ha som ett extra-ben
att stå på. Det är ju kök som jag sysslat med i stor del
av mitt yrkessamma liv. Och känner mig trygg med det.
*
Tyvärr så krockar "köks-hajpen" så här års med
jul-förberedelserna. Många vill ha kök innan jul och
det är nu som den apparaten sätter igång ordentligt.
Samtidigt som butiken kokar igång inför julens
händelser. Massor med varor som ramlar in och
Julmarknad, Kura Skymning och en aktivitet som vi
kommer att ha i slutet på november på Valbo Köpcentrum.
Allt är såååå himla roligt och jag vaknar varje morgon
med en stark glädje och vilja av att gå upp ur sängen och sätta igång
med allt vad dagen har att ge.
***
Så här ser en rätt vanlig dag ut för mig:
Vaknar vid 8.00
Duschar och fräschar och dejtar tvätt-stugan lite.
Strax innan 9.00 är jag i butiken.
Går igenom mailen och äter frukost framför datorn och
Facebookar lite och håller lite syber-kontakt med
mina nära och kära ;-)
Sen fixar jag lite med fakturor och annat pappersjobb.
Går sedan igenom köks-högen. Ritar kök, offererar,
beställer kök och allt vad det innebär.
Åker kanske till snickeriet och tar emot nån leverans,
eller stämmer av med kök som ska hämtas eller levereras.
På måndagarna åker jag till min kontors-råtta och lämnar
mina räkenskaper och fakturerar mm.
Ibland brukar jag hinna ta en kaffe med mina
underbara butiksgrannar här på gården.
Är så himla glad i mina tjejjer här, vi är ju alla rätt ny
som egna företagare och det är så skönt att ha
boll-plank så nära och vi stöter och blöter massor
tillsammans. :-)
*
Öppnar butiken klockan 11.00
Sen är det full rulle hela dagen med alla underbara
människor som besöker butiken.
*
Ibland kommer några stammisar och vi hinner ta
en kaffe-paus ihop. Pappa med fru, Mamma, brorsan, snickar´n
eller svärmor m. fl. kommer och hälsar på ibland åxå.
Skönt att kunna ha butiken som ett vardagsrum.
Åsså mina kära blogg-kollegor som har blivit
mer som vänner numera, tar jag gärna en fika med.
*
Kan inte nog uttrycka min tacksamhet inför alla underbara
kunder som kommer hit. Både "stammisar" och nya kunder.
Jag får sån feed-back hela dagarna, att jag knappt
kan tro att det är sant. Underbart att höra:
-Åhh va mycke fint!
- Åhh va gott det luktar!
*
Under tiden Ann-Marie är här och jobbar, som jobbar halvtid,
brukar jag passa på att boka köks-kunds-besök,
göra ärenden eller äta lunch
med maken, döttrar eller goda vänner ibland.
Varannan onsdag åker jag på Rotary-lunch-föredrag
som är väldans berikande och trevligt.
Butiken stänger vid sex-tiden, men jag har lite svårt att
slita mig härifrån och brukar landa hem vid sju-åtta-tiden,
beroende på vad resten av familjen har för sig......
Ibland, som just ikväll åkte jag och mätte ett kök till
en kund som jag ska rita ett kök till.
*
Sen brukar jag ofta ta med mig lite pyssel-jobb hem som
jag håller på med framför tv-tittandet.
Dekorerar ljus och tvålar, stickar handdukar och
lite smått och gott som jag trivs så himla mycket med att göra.
Det funkar rätt bra med resten av familjen åxå.
Man hinner lixom med att prata igenom dagen och om
vad som har hänt och om vad som ska hända samtidigt.
Våra barn är ju 18 år, går på gymnasiet och har båda extra-jobb
och mycke kompisar som träffas hit och dit.
Maken är ju golf-torsk så ibland är han borta på golferi,
så ibland är jag ensam hemma när jag kommer hem.
Så vi blandar vårt familjeliv med helylle-middag,
hämt-mat, singel-tallrik och stafett-ätning......
-Känns det igen, tonårsföräldrar?
*
Jobbar alltid på lördagar, men söndagarna jobbar jag
sällan själv. Det är den dag i veckan som jag är ledig.
Och den försöker jag fylla med att umgås med släkt och vänner.
Just nu är det svamp-plockning som gäller.
Tok-älskar att gå i skogen och muddra skogen på kantareller.
Det är en riktig ladda-batterierna-boost!
*
Oj, va personligt det blev idag.
Det fick blev så idag.
*
Tack för att Ni finns kära vänner!

6 kommentarer:

Ewa sa...

AnnaLena, vi känner att du älskar det du håller på med! Du sprider sån energi och glädje runt dej..har man en dålig dag är ett besök hos dej rätt medicin:)
Så härligt att "läsa din dagbok"..där sitter det inte fast,haha:)
Längtar til jag kan ta med Emma o lilla Wilma till dej....
Kram o sköt om dej
Ewa

Lisentott sa...

Det är alltid lika kul att komma in till dig i affären, man får sån energi av både dig och alla varor. Om alla skulle vara så serviceminded som du så vore det underbart! Riktigt avundsjuk på att du gjort det jag skulle vilja göra, ha en egen liten inredningsbutik med massor av fina varor!
Kram på dig!

topdesign.webblogg.se sa...

Du är bäst Anna-Lena!!!
Alltid kul att träffas.
Kram Lena <3

Lantligt i smultronbacken sa...

Jag bara älskar din butik och varför åker jag till Gävle och Valbo.... Madame Nyberg såklart!

Snart kommer jag igen, nästa resa blir när julnumret som jag har bokat kommer in till butiken. Då finns det kanske lite jul framme med.

Kram

Ewa Ä sa...

Jag kan bara hålla med de övriga som skrivit.
Din butik är fantastisk, men det bästa av allt är just du!

Det är sant att du sprider värme och energi, jag bara älskar att träffa dig i din butik.
Man känner sig sprudlandes glad varenda gång man åker därifrån och då har man ändå gjort av med en del pengar =D

Heja dig, du är bäst.

Ewa Ä

Levindas Värld sa...

Jag kan inte annat än hålla med om att jag alltid går från butiken med en varm härlig känsla i kroppen och ett glatt leende på mina läppar när jag träffat dig!!

Du är en riktig solstråle och det märks att du älskar det du gör för det smittar av sig på oss alla som besöker dig! Alltid ett leende på läppen, alltid månar du om oss som tittar in genom att bjuda på dig själv :)

Tack för att du finns Anna-Lena!

Du har för alltid en plats i mitt hjärta, du gör mig glad!!

Kramar i massor!