2010-11-12

KuraSkymning-soppa

Jag har ju lovat att lägga ut recept på
Kantarell-soppan som jag bjöd på i samband med
Kura Skymning för några veckor sedan.
Som jag har sagt så har jag skjutit lite från höften
med dosering, så får inprovisera lite med det........
***
Men så här gjorde jag iallfall.......
***
*Finhacka gul lök ungefär lika mycket mängd som
ni har kantareller.
*Bryn lök först och häll sedan ner kantarellerna och bryn.
*Krydda med salt och peppar och lite cayennepeppar.
*Häll över rejält med rött vin och lite glögg
(jag använde blåbärsglögg den här gången)
*Tillsätt diverse buljongtärningar. Jag brukar
använda lite av varje. Svamp, Kött, Grönsaks-buljong.
Tillsätt lite vatten, ifall det blir lite torrt.
*Låt det stå och puttra ett bra tag, så att det
får koka in med kantareller ordentligt.
Ju längre, Ju bättre :-)
*Häll sedan lika mycket grädde och standardmjölk
och koka ihop ett tag.
*Tillsätt soya, tills det blir en fin färg.
* Smaka av och krydda till extra ifall det behövs.
*Red sedan med Maizena (blanda kallt vatten och Maizena)
***
Ja, det är inte svårare än så......
Hoppas att jag uttryckt mig så klart som möjligt.
Smaklig Spis!

2 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Men detta lät ju vansinnigt gott! Ost och vin till det och helgen är räddad!! Så mysigt du har i din butik, en dag dyker jag upp, en mysig helg önskas från Nordingården

Unknown sa...

Låter jättegott det där! Ha det gott. Kram Lenita